Reizigersvereniging Rover wil op hele Maaslijn dubbelspoor

in
Reizigersvereniging Rover wil op hele Maaslijn dubbelspoor

De Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond moet over de hele linie verdubbeld worden. Met de elektrificatie en het slechts deels verdubbelen van het spoor, vanaf 2020 onder meer bij Cuijk en Vierlingsbeek, los je volgens reizigersorganisatie Rover de vertragingen niet structureel op.

,,Zeker ook omdat de reizigersaantallen alleen maar zullen toenemen. Op het enkelspoor van de Maaslijn loopt alles gelijk in de soep wanneer één trein met vertraging kampt’’, zegt voorzitter Kees Braam van de afdeling Limburg van Rover. Bij Arriva verwachten ze dat het aantal reizigers tot 2030 met 30 procent groeit.

Maar ook bij Rover weten ze dat verdubbeling van de hele Maaslijn pas echt een zaak van lange adem en veel geld is. Over de komende, zeker 100 miljoen euro kostende elektrificatie is al vele tientallen jaren gesproken.

Rover-Limburg ziet naast spoorverdubbeling ook graag groen licht voor station Grubbenvorst in gemeente Horst aan de Maas. De Rover-afdeling ziet een station met een middenperron voor zich waarbij je vanuit de tunnel met de trap en een hellingbaan naar het perron kunt. Bij dit voorstel zijn er geen liften nodig. Een ander voordeel is dat er één project ontstaat voor het bouwen van het station en dat voor het verdubbelen van het spoor alleen aanpassingen van de rails nodig zijn.
Toch zijn ze bij Rover niet ontevreden over hoe Arriva, dat vorig jaar december het vervoersstokje van Veolia overnam, de dienstregeling uitvoert. Voorzitter Kees Braam: ,,We zijn nu redelijk positief. Er komen minder klachten binnen. Maar dat zegt ook weer niet alles; kan ook gewenning zijn bij reizigers.’’

Ook bij de provincie Limburg, die bepaalt welke vervoerder het openbaar vervoer mag verzorgen, zien ze na de vele storingen eerder dit jaar 'vooral verbeteringen'. Gedeputeerde Hubert Mackus dreigde Arriva voor de zomer nog met een fikse boete. Zijn woordvoerder nu: ,,We krijgen nu nauwelijks meldingen over de Maaslijn op onze servicelijn. Al tonen onze eigen metingen wel aan dat de zitplaatscapaciteit op onderdelen niet op orde is. Daarover gaan we met Arriva in gesprek.’’

De Arriva-woordvoerster: ,,We hebben te maken met enorme reizigersaantallen. Vorige maand is het aantal reizigers weer gegroeid met bijna tien procent vergeleken met begin dit jaar.’’
Arriva stelt tegelijk dat de Maaslijn kwetsbaar blijft omdat het enkelspoor is. Daardoor heeft een storing of vertraging meteen grote gevolgen.

Bron: 
Rover; de Gelderlander
Foto: 
Jan Albers (Omroep Venray)