Vitelia: vooralsnog geen problemen door laag waterpeil Maas

Vitelia: vooralsnog geen problemen door laag waterpeil Maas

De stremming van de scheepvaart over de Maas tussen Grave en Sambeek bezorgt tal van bedrijven uit de regio kopzorgen. Veevoercoöperatie Vitelia ervaart daarentegen vooralsnog geen problemen door het lage waterpeil. Toch wordt al voorzichtig aan alternatieven gedacht.

Een met benzeen geladen binnenvaartschip botste op 29 december tegen een brug bij het Brabantse Grave, waardoor de stuw hevige schade opliep. Een definitieve oplossing is sindsdien nog niet gevonden. Rijkswaterstaat onderzoekt momenteel verschillende tijdelijke oplossingen, zoals het plaatsen van een mobiele damwand.

Ondertussen moeten diverse ondernemingen uit de regio grote inspanning verlenen om het bedrijf draaiende te houden. Zo is diervoederbedrijf Havens uit Maashees gedwongen om dagelijks zestig vrachtwagens extra te laten rijden, wat wekelijks een financiële strop betekent van zo'n 40.000 tot 60.000 euro. Bij Vitelia is het nog niet zover. ''In onze opslag in Wanssum hebben we nog voldoende voorraad om het een tweetal weken uit te zingen'', zegt facilitair manager Arie Janssen. Hoewel begin december voor het eerst gebruik werd gemaakt van de gloednieuwe op- en overslagfaciliteit in Wanssum, kan deze momenteel niet worden benut. De grondstoffen die er reeds zijn opgeslagen worden verdeeld over de vestigingen in Oirlo en Ysselsteyn.

Het merendeel van de grondstoffen wordt normaliter via Rotterdam naar Wanssum gevaren, zoals het niet-Europese soja. ''Normaal gesproken kunnen er 4000 ton aan grondstoffen binnenkomen'', vertelt Janssen. Hoewel een voorraad aanwezig is, houdt de coöperatie de situatie nauwlettend in de gaten en kijkt het uit naar alternatieven. Volgens Janssen zijn er over zee twee alternatieven beschikbaar, via het Belgische Antwerpen of via kanalen bij Eindhoven. Beiden zijn verre van ideaal. Zo is de te transporteren hoeveelheid drastisch lager en kost het veel tijd en geld. Tot slot bestaat de mogelijkheid om, vergelijkbaar met Havens, extra vrachtwagens te laten rijden.

Vitelia hoopt dat de problemen snel oplossen en er dan ook niet van de alternatieven hoeft worden gebruikgemaakt. ''Voor de grotere schepen hebben wij niet zo veel hoop dat dit binnen korte termijn is opgelost. We zijn sceptisch dat dit binnen drie weken zal zijn verholpen.''

See video